تاسیس شرکت حوله فخر ایران توسط فخرالدوله

اصطلاح حوله یا حوله فخر ایران(جمع اغلب استفاده می شود اما به صورت مفرد نیز استفاده می شود) پارچه ای از پارچه، بوم، اسفنج یا مواد دیگر را نشان می دهد که برای خشک کردن دست ها، صورت و سایر قسمت های بدن پس از شستشو استفاده می شود.

به همان اندازه که در خانه ضروری هستند، حوله‌های میکروفیبر، پنبه ، کتان ، ابریشم وجود دارند : لوازم بهداشتی کم و بیش کار شده و تزئین شده، بنابراین کم و بیش با ارزش و گران قیمت هستند.

گاهی اوقات اصطلاح حوله برای نشان دادن یک تکه کاغذ جاذب، ورق کاغذی که قابلیت جذب مایعات را دارد نیز استفاده می شود.

انواع حوله یا حوله
علاوه بر حوله‌های پارچه‌ای کلاسیک ، از حوله‌های دست و صورت گرفته تا دستشویی که بزرگ‌تر هستند و برای خشک شدن بعد از حمام استفاده می‌شوند، به اصطلاح حوله‌های کاغذی وجود دارند، یعنی آنهایی که در حمام استفاده می‌شوند. حمام اماکن عمومی و خارج از ماشین های مخصوص.

حوله

به همین ترتیب، حوله‌های رولی (معمولاً با رول‌های دوتایی) نیز وجود دارند که از جعبه‌ای ساخته شده از پلاستیک یا مواد دیگر تشکیل شده است که روی دیوار حاوی رول پارچه‌ای نصب می‌شود که یک قطعه تمیز با دست از آن خارج می‌شود.

یک حوله تکی بود پس از استفاده، قسمت استفاده شده و مرطوب پارچه روی غلتک دیگری که همیشه در جعبه یافت می شود، برگردانده می شود.

به همین ترتیب، و دوباره در رابطه با سیستم‌های خشک‌کنی که در توالت‌های موسسات محلی و عمومی گسترده شده‌اند، ما همچنین از خشک‌کن‌های دستی خودکار در اشاره به دستگاه‌های الکتریکی صحبت می‌کنیم که با فشار دادن یک دکمه، یک جت هوای گرم مداوم را برای خشک کردن زیر آن منتشر می‌کنند دستها.

پشتمال حمام ترکی
مولد حوله مدرن در قرن هفدهم در شهر بورسا در ترکیه، پایتخت سابق دولت عثمانی (بین سال‌های 1326 تا 1365) و به دلیل تولید ابریشم مشهور بود، به دنیا آمد.

پشتمال – یک تکه کتان معمولی در حمام های ترکی – حوله ای باریک، بلند و بسیار جاذب بود که با تکه های شطرنجی و غالباً دست دوزی شده از پنبه یا کتان ساخته می شد.