انفجار خاک بنتونیت اصفهان باعث مرگ هزاران سرباز شد

هنگامی که کاتیون بین لایه ای Na+ باشد، خاک بنتونیت اصفهان مبتنی بر سدیم و زمانی که کاتیون بین لایه ای Ca2+ باشد، بنتونیت مبتنی بر کلسیم و زمانی که کاتیون بین لایه ای H+ باشد، بنتونیت مبتنی بر هیدروژن ( رس فعال ، سفید کننده طبیعی ) نامیده می شود. خاک رس اسیدی)؛ کاتیون بین لایه ای کاتیون آلی است که به آن بنتونیت آلی می گویند .

خاک رس فعال

خاک رس فعال جاذبی است که از خاک رس (عمدتا بنتونیت) به عنوان ماده خام ساخته می شود، پس از اسیدی شدن معدنی، با آب شستشو داده و خشک می شود. ظاهر آن پودر سفید شیری، بی بو، بی مزه، غیر سمی و دارای عملکرد جذب قوی است مواد، مواد آلی.

به راحتی رطوبت موجود در هوا را جذب می کند و اگر برای مدت طولانی بماند، عملکرد جذب را کاهش می دهد.

با این حال، هنگامی که بیش از 300 درجه سانتیگراد گرم می شود، شروع به از دست دادن آب کریستالی می کند، که ساختار را تغییر می دهد و بر اثر محو شدن تأثیر می گذارد.

خاکخاک

خاک رس فعال در آب، حلال های آلی و روغن های مختلف نامحلول است، تقریباً به طور کامل در سود سوزآور داغ و اسید هیدروکلریک محلول است، با چگالی نسبی 2.3-2.5 و حداقل تورم در آب و روغن.

زمین سفید کننده طبیعی

یعنی خاک رس سفید تولید شده به طور طبیعی با خاصیت سفید کنندگی ، خاک رس سفید خاکستری با ترکیبات اصلی مونتموریلونیت ، آلبیت و کوارتز است و نوعی بنتونیت است.

این ماده عمدتاً محصول تجزیه سنگ آتشفشانی زجاجیه است و پس از جذب آب متورم نمی شود و pH سوسپانسیون ضعیف اسیدی است که با بنتونیت قلیایی متفاوت است ؛ عملکرد سفید کنندگی آن بدتر از خاک رس فعال است.

رنگ ها به طور کلی زرد روشن، سبز سفید، خاکستری، زیتونی، قهوه ای، سفید شیری، صورتی، آبی و غیره هستند. سفید خالص نادر است. چگالی 2.7-2.9g/cm. چگالی ظاهری اغلب به دلیل تخلخل کمتر است.